Het eerst verhaaltje uit The Gambia - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Niels Brom - WaarBenJij.nu Het eerst verhaaltje uit The Gambia - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Niels Brom - WaarBenJij.nu

Het eerst verhaaltje uit The Gambia

Door: Niels van den Brom

Blijf op de hoogte en volg Niels

09 Februari 2014 | Gambia, Brufut

Na een goede vlucht, met onverwachte tussenstop op Faro, kwamen we rond 14:15 lokale tijd aan op Banjul Airport. Op het vliegveld liep alles vrij soepel en het duurde ook niet lang voor we werden verwelkomt door Paula en Maarten. Met zijn zessen zijn we in de gele Land Rover van Maarten gestapt en zijn we naar hun huis gereden. Na een kort ritje kwamen we bij hun huis aan en hebben we wat gedronken en gegeten. Toen was het tijd om naar onze eigen compounds te gaan.

(Wanneer ik het heb over ‘we’ of ‘wij’ heb ik het over Wouter, Wies en mijzelf. Wies en Wouter zijn twee anderen die de stichting komen helpen en met wie ik samen hierheen gekomen ben).

Zo op het eerste gezicht is het een leuk compound en mijn kamer is perfect. Niet heel groot maar wel gezellig. Foto’s komen later. De locatie kon ook niet beter want ik zit precies tussen Wies en Wouter én Paula en Maarten. Beide op zo’n 5 minuutjes lopen. Aan het einde van mijn straat, voor zover je het een straat kunt noemen want het is een zandpad met mul zand en gaten van een meter diep, zit een cornershop. In deze cornershops kan je van alles kopen en dus ook ontbijt. Ontbijt zal voornamelijk bestaan uit yoghurt of een tapalapa. Een tapalapa is een lokaal broodje wat je met beleg naar keuze kan laten belegen voor zo’n 10 a 15 dalasi. Dat is omgerekend 20 tot 30 cent.

Het verkeer is hier ook totaal niet wat wij kennen in Nederland. Regels en wetten lijken hier niet te gelden en auto’s voegen in wanneer en waar ze willen of stoppen zonder enige waarschuwing midden op de weg. Mijn eerste ritje was gisteren en beviel me echter prima. Het auto rijden hier is echt een soort jeepsafari en voor de mensen die mij een beetje kennen, ik vind het helemaal mooi! Een beetje brutaliteit is wel geboden anders kom je niet vooruit.

Gisteren avond zijn we met Paula, Maarten en Tobias, hun blije zoontje van bijna 2, uiteten geweest bij een restaurant aan de strip bij Kololi. Na een zeer geslaagde avond ben ik nog even met Wies en Wouter meegegaan naar hun compound voor een biertje en een spelletje

Mijn eerste indruk is zoals jullie lezen erg goed. Dinsdag beginnen we met de werkzaamheden, best spannend! In mijn volgende blog zal ik ook proberen wat foto’s te plaatsen zodat jullie ook een visueel beeld hebben bij wat ik vertel.

Tot die tijd zeg ik jullie gedag en ga ik weer verder hier.

  • 09 Februari 2014 - 14:04

    Lars En Joni:

    Klinkt super allemaal! We zijn benieuwd naar de foto's! Succes daar!

  • 09 Februari 2014 - 14:10

    Sven :

    Goed om te lezen dat je het allemaal "mooi" vindt! Zo te horen ga je het wel naar je zin hebben. Ik kijk uit naar de foto's

  • 09 Februari 2014 - 14:32

    Anita:

    Hai lieverd, fijn om te lezen dat het allemaal zo leuk is en dat je kamer in werkelijkheid leuker is dan op de foto's ;)
    Nu nog een beetje aclamatiseren en dan dinsdag het echte werk! Ben reuze benieuwd, tot snel horens! Dikke zoenen van hier xxx

  • 09 Februari 2014 - 14:34

    Henk Eijlers:

    Hi Niels,

    Dank voor je eerste bericht uit Gambia. Nu weten we dat je eerste dagen daar goed zijn verlopen en dat tot dusver nog geen tegenvallers je pad hebben gekruist. Fijn dat je daar een paar leuke mensen om je heen hebt waar je een biertje mee kunt drinken en met wie je overleg kunt plegen als dat nodig is.
    Dinsdag beginnen je werkzaamheden. Ik wens je daarmee veel succes en voldoening. Uiteraard zie ook
    ik uit naar foto's en verdere verhalen.
    Veel groeten vanuit een stormachtig en nat Eemnes,
    Je opa

  • 09 Februari 2014 - 14:55

    Christopher:

    Leuk man. Veel plezier en zorg ervoor dat ze daar ook op Kees gaan proosten hé! :-) Ik kijk uit naar de foto's.


  • 10 Februari 2014 - 00:52

    Margie:

    Hoi Niels,
    Fijn dat je goed aangekomen bent en
    dat je niet helemaal alleen bent.
    Dinsdag begint het echte werk dus,
    veel succes.
    Groetjes de buurtjes

  • 10 Februari 2014 - 13:10

    Lisanne:

    Dag broertjelief!
    wat super fijn om te lezen dat t allemaal
    Goed gaat daar. Morgen begint dan eindelijk het echte werk.
    Ik weet zeker dat t je allemaal goed af gaat.
    En wat betreft het rijden daar .. Met jouw rijkunsten en brutaliteit moet t ook zeker goed komen

    Tot heel snel. Dikke zoen van je zussie!


  • 10 Februari 2014 - 19:55

    Jeanine:

    Gaaf Niels! Heel veel succes en plezier daar!! Enjoy! :)

  • 11 Februari 2014 - 14:00

    Caroline Vab Bijleveld:

    Hoi Niels, Wat een superleuke ervaring om dit mee te maken. Spannend hoor , heel veel plezier en we kijken uit naar je volgende verslag, xx

  • 17 Februari 2014 - 15:08

    Mike:

    Hoi Niels,

    Ik ga nu het volgende bericht lezen.

    Mike

Tags: Eerste week

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Ik ben Niels van den Brom, 24 jaar en student aan de Hogeschool van Utrecht. Voor mijn opleiding, Bouwtechnische bedrijfskunde, krijg ik de mogelijkheid om twee keer stage te lopen. Mijn tweede stage gaat plaats vinden in The Gambia. In The Gambia ga ik voor stichting bouwen werken aan verschillende projecten waarvan één project te maken heeft met de uitbreiding van een school. Ik ga hier een team begeleiden bij de bouw van twee extra lokalen en een keuken. Op dit blog kunnen jullie mijn verhalen en ervaring lezen. Ook zal ik, als de internet verbinding dat toe laat, zo nu en dan een fotootje plaatsen ter impressie.

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 8927

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 07 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: