De eerste maand - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Niels Brom - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Niels Brom - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Door: Niels van den Brom

Blijf op de hoogte en volg Niels

04 Maart 2014 | Gambia, Brufut

De eerste maand

De eerste maand zit er alweer bijna op. En dat gaat snel kan ik jullie vertellen. Voor mijn gevoel stapte ik eergisteren op het vliegtuig. De tijd vliegt hier voorbij en elke week lijkt een paar uur te duren. In The Gambia is elke dag druk. Zaken die in Nederland met één telefoontje zijn geregeld duren hier uren.

De afgelopen weken hebben we hier naast werken ook veel leuke dingen gedaan. Zo zijn we naar de Crocodilepool in Bakau geweest. Hier leven zo’n 100 krokodillen die je ook kan aaien. Ook is hier een museum met de geschiedenis van dit kleine landje. Best leuk om te zien hoe bijgeloof een grote rol heeft in het Gambiaanse leven.

Naast de crocodilepool hebben ze hier ook verschillende apenparken. Aapjes leven hier in het wild maar worden door de toeristen verpest en gevoed. We zijn nog op zoek naar een plek waar we ze echt in hun eigen habitat kunnen vinden.

Ook hebben we voor de tijd dat we hier zitten een sportabonnementje afgesloten bij het Sheraton hotel. Hier kunnen we lekker zwemmen, sporten en gebruik maken van de sauna en (warme) douche. Best lekker om soms, na een dag in de hete zon, af te koelen met een duik in het zwembad of je juist nog even in te spannen voor je dat doet.

Het project waar we de afgelopen tijd mee bezig zijn geweest gaat langzaam voort. De fundering voor het hoofdgebouw is gegraven en de put voor het toiletgebouw is bijna op zijn diepste punt. Ook zijn de mannen nu bezig met het maken van de blokken voor de fundering.

In de tussentijd zijn we ook bezig geweest met de ontwikkeling en het ontwerpen van twee andere scholen. De eerste in Brusubi, een dorp hier zo’n 10 minuutjes vandaan en de tweede in Jambur waar ik jullie in mijn vorige blog ook al heb verteld.

De mensen in Brusubi zijn erg enthousiast op het werk dat we leveren en elke keer als we daar komen zie je de twinkeling in hun ogen. Het geluk en genot van een mooi schoolgebouw is al aanwezig. Ook al moet er nog begonnen worden met bouwen. De mensen van deze school, een Nigeriaans echtpaar, hebben besloten om zelf te sparen voor de bouw van het nieuwe gebouw. Voor Gambiaanse begrippen gaat het om bizar veel geld. Ik denk dat dat grotendeels de dankbaarheid verklaart.

De school in Jambur wordt een L vormig gebouw met zes lokalen, een keuken en een bantaba(een soort overdekte buitenruimte). Ook hier zijn de mensen blij met de komst van een nieuw gebouw. Het verschil ligt alleen in het feit dat dit project door een Nederlandse scholengemeenschap wordt betaald. De bouw van deze school moet eigenlijk afgerond worden voor het einde van augustus. Dit is nodig omdat de school anders geen nieuwe leerlingen aan kan nemen. Of dit gaat lukken weten we nog niet, maar we gaan uiteraard onze best doen om hier zo snel mogelijk mee te starten. Het project wordt opgedeeld in drie delen waarin de eerste fase af moet voor 1 september. In de eerste fase wordt de gehele fundering gelegd met drie lokalen. De tweede fase, die later dit jaar mag worden gebouwd, betreft de andere drie lokalen, de keuken en de bantaba. De derde fase zijn de staffrooms, maar deze hebben geen haast.

Ik sluit dit blog af met een ervaring die mij erg lang bij gaat blijven en best veel indruk heeft gemaakt.

‘Om 8 uur vertrokken we, op naar Burang Ya. Een klein dorp op de North Bank in the Gambia op ongeveer 250 kilometer bij ons vandaan. Samen met Maarten en Andre gingen we op pad om in Burang Ya een solar borehole te installeren. De mannen van het bedrijf van Andre zijn twee dagen eerder vertrokken om de borehole al op te zetten en Maarten en Andre gaan dat nu controleren en verder afhandelen zodat het dorp schoon drinkwater krijgt.

Op ongeveer 15 minuten van het dorp kreeg Maarten telefoon met de vraag waar we ongeveer reden. De man die belde vertelde vervolgens dat er een groep van ongeveer 40 vrouwen en kinderen uit het dorp ons opwachtte. Toen we aankwamen stonden er inderdaad vrouwen en kinderen te wachten. Al zingend, klappend en muziek makend renden ze achter onze wagen aan.

Toen we uitstapten kwam iedereen om ons heen staan. Al zingend, klappend en helemaal gelukkig werden we door de lokale bevolking ontvangen. Elk gezicht, jong en oud, straalde van geluk om het feit dat ze binnen enkele uren schoon en helder drinkwater zouden hebben.

Zelfs toen we na 3 uur weg gingen waren ze nog vrolijk en aan het zingen en klappen.’

Ik heb nog nooit in mijn leven mensen zo blij, gelukkig en dankbaar gezien over drinkwater. Iets wat bij ons zo normaal lijkt maar voor anderen iets is waar ze alleen maar over dromen.

  • 04 Maart 2014 - 14:29

    Christopher:

    Tof nelis!

    Ben benieuwd naar de rest van je avonturen. Morgen jarig natuurlijk!! Jammer dat we niet op Kees en jou kunnen proosten.. :-(

    Anyway ben benieuwd hoe je het daar gaat vieren! Heb je al een waterpijp gescoord? ;-D.

    Ciao

  • 04 Maart 2014 - 15:03

    Paula Van Den Brom:

    Als de tijd zo snel gaat is een teken dat je het goed Naar je zin hebt
    We wensen je morgen een hele fijne dag,gefeliciteerd.....
    Nog hele fijne maanden daar en hopelijk horen we weer snel iets
    van je.

    Groetje " de Brommetjes " uit denekamp

  • 04 Maart 2014 - 18:02

    Kees:

    Hi Niels,

    Dit klinkt allemaal heel erg mooi. Goed te zien dat je projecten vorm krijgen en dat je naast werk ook nog tijd voor ontspanning hebt. Ik ben blij dat het je goed gaat en dat je een mooie bijdragen levert aan de ontwikkeling van het land ;-)

    Je laatste opmerking laat maar eens zien hoe betrekkelijk de dingen zijn die wij vanzelfsprekend vinden.
    Ik hoop dat je morgen een gezellige dag hebt en we zullen op je proosten!

    Liefs uit Hamburg,
    Kees

  • 04 Maart 2014 - 19:38

    Lisanne:

    Hee broertje! Elke keer laat ik een traan als ik wat lees van je! Geen paniek, alleen maar omdat ik zo blij ben dat t leuk hebt daar!

    Wat mooi he om te zien dat je mensen zo blij kan maken. Vast een super ervaring!
    Ik mis mijn amandelen niet, en de kilo's die er nu af zijn ook niet

    Morgen als je jarig bent gaat ook nog is m'n. Eigen eruit dus een extra feestelijke dag!
    Heerlijk hoor!

    Ik hoop je snel te zien!

    Dikke zoen
    Je zussie

  • 04 Maart 2014 - 19:54

    Mams:

    Ha mop, wat een prachtig verhaal en wat moet het bijzonder zijn om mensen zo gelukkig te zien! Zo bedenk je pas hoe vanzelfsprekend alles is en dat we ondanks de crisis onwijs rijk zijn:) gek idee dat je morgen jarig bent en ik niet even op de koffie kan komen maar we gaan op je proosten! Ik hoop dat we in t weekend even kunnen facetimen!maak er een leuke dag van ws gewoon een werkdag. Dikke zoen en ik spreek je snel!!

  • 04 Maart 2014 - 20:25

    Henk Eijlers:

    Hi Niels,

    Ook ik heb genoten van je nieuwe blog met alle wetenswaardigheden. Voor ons is het allerbelangrijkste dat het je goed gaat en dat je hetgeen dat je in Holland hebt geleerd daar zo goed in praktijk kunt brengen. Als (bescheiden) donateur van Kerk in Actie en Artsen zonder grenzen krijg ik regelmatig info blaadjes over hun activiteiten die dan snel bij het oude papier belanden. Jouw verhaal geven al die berichten nu meer inhoud en nu is Gambia nog het meest ontwikkelde land in die regio.
    Ook ik zal morgen een toast uitbrengen op je verjaardag, we zijn dan samen 150 jaar oud en dat gaan we (D.V.) t.z.t. graag vieren waar en hoe dat ook moge zijn. Nog bedankt voor je persoonlijke bericht.
    Als er Zondag misschien gefacetimed (wat een woord) op de Monnickskamp wordt hoop ik er bij te zijn.
    Een lieve groet uit Eemnes waar de lente is uitgebroken,
    Je opa

  • 04 Maart 2014 - 21:01

    Adaeijlers:

    Hiephiep en hoera, gefeliciteert, dubbel, je succesen je jaartje ouder. Het verouderen gaat daar trouwens snel, volgens je grootvader ben je nu ook opeens 75. Zullen de emoties zijn. Een fijne dag, maar jouw dagen zijn daar altijd feestelijk. Liefs, ada

  • 04 Maart 2014 - 22:27

    Marja:

    leuk Niels dat het zo goed gaat. Van harte gefeliciteerd, maak maar een mooie feest. Dansen en zingen kunnen ze daar goed. Liefs en groeten uit Drente

  • 05 Maart 2014 - 08:39

    C & A:

    Niels, nogmaals van harte!
    Opa en oma.

  • 05 Maart 2014 - 16:54

    Ineke En Wim :

    Iieve Niels, van harte gefeliciteerd met je verjaardag... een beetje vreemd! maar we denken dat ze daar er wel een mooi feest van zullen maken ..zo met elkaar ! wij brengen een toast op je uit! wat een mooi belevenissen allemaal ... zo liefdevol! we leven mee met je en kijken weer uit naar je nieuwe verhalen . knuffels xxx Ineke en Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels

Ik ben Niels van den Brom, 24 jaar en student aan de Hogeschool van Utrecht. Voor mijn opleiding, Bouwtechnische bedrijfskunde, krijg ik de mogelijkheid om twee keer stage te lopen. Mijn tweede stage gaat plaats vinden in The Gambia. In The Gambia ga ik voor stichting bouwen werken aan verschillende projecten waarvan één project te maken heeft met de uitbreiding van een school. Ik ga hier een team begeleiden bij de bouw van twee extra lokalen en een keuken. Op dit blog kunnen jullie mijn verhalen en ervaring lezen. Ook zal ik, als de internet verbinding dat toe laat, zo nu en dan een fotootje plaatsen ter impressie.

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 8930

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 07 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: